Vijenac 767 - 769

Glazba

63. Glazbene večeri u Sv. Donatu – Dalmatinsko zrcalo, svjetska premijera, 11. srpnja

Zamašnjak rane glazbe

Piše Katica Burić Ćenan

Dok su se posljednje zrake sunca utapale u plavetnilo zadarskoga arhipelaga, u Sv. Donatu priređen je zanimljiv koncert kao highlight ovogodišnjeg programa zadarskih Donatskih večeri, podsjetnik pa čak i hommage starom, u današnjoj obrednoj praksi gotovo iščezlu liturgijskom obliku – vesperama. Ovogodišnji projekt Dalmatinsko zrcalo Katarine Livljanić, umjetničke voditeljice ciklusa Suvremenost rane glazbe, nastao je u suradnji s domaćim glazbenikom, muzikologom i orguljašem Dariom Poljakom te s katalonskim dirigentom Josepom Cabréom. Iz riječi Poljaka, inicijatora programskoga koncepta, dalo se zaključiti da se nastojalo izaći iz uobičajenoga koncertno-antologijskog kanona te ponuditi novo iskustvo – doživljaj sudjelovanja u svojevrsnom liturgijskom molitvenom protokolu, onom u smiraj dana, kada se zahvaljuje Bogu za dan koji je prošao.


Projekt Dalmatinsko zrcalo pružio je novo glazbeno iskustvo / Snimio Željko Karavida

Naime, koncert dvaju vrsnih sastava – katalonskog vokalnog ansambla Companyia Musical pod vodstvom Josepa Cabréa te talijansko-švicarskog instrumentalnog ansambla Concerto Scirocco, uz Darija Poljaka na orguljama, ponudio je redom glazbu domaćih glazbenih autoriteta kasnog 16. i ranog 17. stoljeća, koji su na domicilnom, ali i međunarodnom terenu (ponajprije u Veneciji) stvarali vrijedne glazbene opuse. Zanimljivost koncertnoga programa djela su F. Sponge Uspera, I. Lukačića, T. Cecchinija, V. Jelića i J. Skjavetića odabrana tako da predstavljaju određeni segment strukture vespera, a svojevrsna poveznica s tim djelima gregorijanski su korali (antifone) donedavno zaboravljeni pod prašinom franjevačkih polica dubrovačkoga arhiva Male braće.

Za posebnost koncerta svakako su zaslužni glazbenici okupljeni pod dirigentskom palicom katalonskoga interpreta rane glazbe Josepa Cabréa. Susret glazbenika drukčijih jezičnih i kulturnih provenijencija (Talijani, Švicarci, Katalonci, Hrvati) pravi je primjer nekadašnjih glazbenih suradnji kada je glazba bila pokretač migracija. Glazbenici su oduvijek putovali svijetom u potrazi za boljim životnim prilikama te, progovarajući glazbom, osluškivali različitost Drugih modificirajući vlastite glazbene putove. Iskusni maestro Cabré već je u najavama koncerta naglasio svoj fokus, a to je radost zajedničkoga muziciranja. Ta radost bila je i više nego očita između šestero članova izvanrednoga vokalnog sastava Companyia Musical, koji su iskoristili akustične predispozicije crkve Sv. Donata te ponudili znalačko, emotivno te ornamentikom bogato fraziranje svakoga pojedinog djela. Jednakom muzikalnošću obasuo nas je i Concerto Scirocco, vođen sjajnom fagotisticom Giuliom Genini, koja nas je na kraju počastila briljantnom solo dionicom na blok-flauti. Iako smo djela navedenih glazbenika već imali prilike čuti na hrvatskim pozornicama, a neka od njih su postala evergrini hrvatske rane glazbe (Lukačić, Quam pulchra es), izvedba pod Donatovim krovom, a pod vrsnom i eklektičkom Cabréovom vizijom, donijela je svježu interpretaciju sa življim i zanimljivim attaca-pristupom. Iskusni ansambli s bogatim repertoarnim fundusom navikli su na relativno univerzalan jezik ranobarokne glazbe pa su svu višeslojnost i raznolikost dalmatinske i druge jadranske sakralne i figuralne glazbe, od jednoglasnih korala, jednostavnoga višeglasja, do kompleksne ranobarokne polifonije i vokalno-instrumentalnih (Sponga-Usper, Magnificat) i instrumentalnih (concerto strumentale) baroknih virtuoziteta, iznijeli s lakoćom. U smiraj toga dana, i još danima poslije, naveli su nas na promišljanje o dometima domaće glazbe iz perspektive odnosa provincije spram centra, ali i o poželjnoj odvažnosti u kreiranju suvremenih interpretacija rane glazbe.

Vijenac 767 - 769

767 - 769 - 27. srpnja 2023. | Arhiva

Klikni za povratak